Monilukutaitoa, keinoälyä
ja koodaamista S2-opetuksessa
Päivi Jokinen & Jari Laru
Kasvatustieteiden tiedekunta,
Oulun yliopisto
Digitaaliset monilukutaidon
oppimisympäristöt S2-opetuksessa lukuvuonna 2012-2013 merkitsivät Nokian
simpukkamallisia näppäinpuhelimia, Bring Your Own Device -periaatetta,
opettajan oman iPad-laitteen käyttöä ja painavan digikameran mukana
kuljettamista luontoretkillä bloggaamista varten. Tuolloin toteutui ensimmäisen
kirjoittajan (Päivi) väitöstutkimuksen kenttätyövaihe alakoulun perusopetukseen
valmistavan opetuksen ryhmässä, jossa osana Future School Research -hanketta kehitimme
toiminnallisia lukemaan oppimisen pelejä kännyköihin. ”Ensimmäinen aalto”
digitaalisia sovelluksia on jo hyvinkin kulkenut lävitse S2-opetuksen: Ekapelin
sovellukset ovat kaikille tuttuja, älytaulua on voitu kokeilla, internetiä
käytetään tiedonhakuun, musiikin avulla opetellaan kieltä ja oppimispelejä
etsitään sopivilta sivustoilta. S2-pedagogiikan ja aidosti merkityksellisten,
syventävästi toimivien oppimissovellusten välillä on kuitenkin monta huomioon
otettavaa muuttujaa. Seitsemässä vuodessa tapahtuneet muutokset ovat niin
suuria, että digitaalisten teknologioiden soveltamisen haasteet opetuksessa
tiivistyvät hyvin: ympäristöt muuttuvat niin nopeasti, että juuri kun jotain
kokee ottaneensa haltuun, onkin jo siirrytty aivan uudenlaiselle alustalle ja
uusiin ajattelutapoihin.
Kun jo lähtökohtaisesti S2-opettajan
arkeen kuuluu työskentely heterogeenisten ryhmien haasteiden kanssa ja neuvoa
kysytään alan kollegoilta varhaiskasvatuksesta erityisopetuksen kautta aikuiskoulutukseen,
variaatiota ja uutta opittavaa on sisäänrakennetusti jokaisessa työpäivässä. S2-täydennyskoulutukseen
osallistuneiden opettajien ennakkotoiveena olikin, että olisi aikaa opetella
uusien sovellusten käyttöä, koska arjen hektisessä rytmissä uuden opettelulle
ei helposti löydy sopivaa koloa. Ilmastokriisin ajassa digitaalisten laitteiden
lyhytkestoinen kertakäyttökulttuuri on kaikkea muuta kuin ongelmatonta, ja
monet tässäkin tekstissä mainittavat sovellukset ovat taustaltaan kaupallisia.
Kun pohtii lävitse omaa tai
opettamansa suomenoppijan digipäivää, erilaisten digilaitteiden ja sovellusten
kaikkiallinen läsnäolo on ilmeistä. Kokeneet S2-opettajat pohtivat
digilaitteiden koukuttavuutta ja erityisesti joidenkin oppijoiden taipumusta
uppoutua syvästi virtuaaliympäristöihin. Opettajat kuvaavat, miten jotkut
lapsista tai nuorista ovat arjessaan niin uppoutuneita esimerkiksi
pelimaailmaan, että virtuaalisen ja todellisen raja hämärtyminen näkyy
luokkahuoneessakin.
Tämän kirjoituksen tehtäväksi
muotoutui selvittää, miten jatkuvasti muuttuvaa ja kehittyvää digitaalisten
opetusmenetelmien maailmaa voisi hyödyntää suomi toisena kielenä -opetuksessa
mahdollisimman viisaasti. Tavoitteeksi hahmottui haravoida
ja haarukoida digitaalisten sovellusten moninaista kenttää S2-pedagogiikan
näkökulmasta.
Syventävä
lukuohjelma monilukutaitotreeniin swahilista arabiaan
Uuteen Microsoftin Word 365 -ohjelmaan
on rakennettu erinomaisen hyvin S2-opetukseen soveltuva keinoälyä hyödyntävä
syventävä lukuohjelma. Toiminnoilla voi räätälöidä käyttöön yksilöllisiä
ominaisuuksia kirjoittajan iästä, lähtökielestä ja taitotasosta riippumatta.
Ohjelmalla voi esimerkiksi kohdistaa riviä ja korostaa tekstiä, mikä helpottaa
pidempienkin virkkeiden hahmottamista vähentämällä visuaalista hälyä.
Sanaluokkien analysoiminen on yksi ohjelman toiminnoista. Yhdellä klikkauksella
käytössä on pikakäännöstyökalun monikielinen sanakirja sekä kuvasanakirja.
Vaikka jokainen S2-opettaja tunteekin sanakirjan käytön haasteet
suomenopetuksessa, yksittäisten sanojen kääntämiseen käytettynä ohjelma
vaikuttaa kohtalaisen luotettavalta ja ajantasaiselta. Ohjelma lukee tekstin
ääneen, ja lukunopeutta voi säädellä; tämänkin tekstin työstämisessä on
hyödynnetty kirjoitetun luonnoksen kuuntelemista ääneen luettuna, eli ohjelma
toimii niin akateemisessa käytössä kuin alkuopetuksessakin. Syventävä
lukuohjelma antaa paljon keinoja luku- ja kirjoitustaidon harjaannuttamiseen
myös erityistä tukea tarvitsevan oppijan kanssa.
Koodaus:
Kuin vierasta kieltä
Hello
Ruby -koodaussatukirjan (Liukas, 2015) päähenkilö seikkailee
ohjelmoinnin opettelun maailmassa. Hän opettelee loogista ohjelmointikieltä:
tarkkojen ohjeiden antamista ja niiden noudattamista. Rubyn koodimaailmaseikkailua
on mahdollista pohtia S2-näkökulmasta siten, että algoritmien, järjestettyjen
käskyjonojen, tietorakenteiden ja säännönmukaisuuksien leikillinen opiskelu on
monelta osin samankaltaista salakieltä, jonka parissa suomenoppijan aivot
kouluarjessa raksuttavat. Uusi kieli haastaa jatkuvasti ja herättää
voimakkaitakin tunteita: ”Ruby haluaisi heittäytyä maahan itkemään, mutta hän
on järkevä tyttö ja tietää, että usein isot ongelmat ovat vain nippu pikku
ongelmia” (s. 14). Oppimisen suunnitelman laatiminen, tarkkojen kysymysten
esittäminen, reittien rakentaminen kaaoksen keskelle, mielikuvituksen ja
erilaisten taitojen hyödyntäminen ja ongelmien osiin purkaminen ovat hyvin
saman kuuloisia strategioita, joita S2-opettajat eri-ikäisten suomenoppijoiden
kanssa työssään päivittäin pähkäilevät. Koodauksen kohdalla seurana vain voivat
olla myös tietokoneet ja robotit.
Koodaus eli ohjelmallinen ajattelu on
yksi Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (OPH, 2016)
sisällöistä. Hyödyllisenä materiaalina Koodiaapinen: Opettajan opas koodaukseen koulussa (https://koodiaapinen.fi/ops2016/)
tukee ikäkaudelle sopivien ja innostavien ohjelmointitaitojen kokeilemiseen
opetustyössä. Varhaiskasvatuksen
käyttöön on keksitty erilaisia koodausleikkejä opiskelijoiden blogissa (https://digivaka.wordpress.com/koodausleikkeja-varhaiskasvatukseen/). Esimerkiksi
vanha tuttu ”Kapteeni käskee” -leikki voidaan muuttaa ”Robotti käskee”
-muotoon, ja samalla harjaantuvat algoritmisen ajattelun taidot.
Helposti
saatavilla olevia ja ilmaisia internetin leikillisiä koodaussivustoja ovat
esimerkiksi Scratch (https://scratch.mit.edu) ja tanssiohjelmapeli Code (https://code.org/). Molempia sivustoja pääsee käyttämään suomeksi,
ohjeet ovat selkeitä ja itse koodauspeli yksinkertainen. Opettajaa varten
sivustoilta löytyy tuntisuunnitelmia ja opastusvideoita. Ohjelmassa on
mahdollista tallentaa omaa puhetta, harjoitella ohjeiden antamista ja toisaalta
opetella noudattamaan pelin antamia ohjeita. Koodiharjoittelijoiden on
mahdollista kokeilla pelaamista myös omalla äidinkielellään, sillä
käyttöliittymät on käännetty monelle kymmenelle kielelle. Pelihahmoina on niin
eläimiä kuin ihmisiäkin, ja koodaaja voi itse säätää esimerkiksi hahmonsa
sukupuolen ja ihonvärin. Koodaamiskäytössä suloinen Bee Bot -robotti edellyttää päiväkodilta
tai koululta pientä rahallista investointia. Mehiläisrobottia ohjataan näppäimillä
ja johdonmukaisilla ohjeilla kulkemaan matolla.
Käyttökelpoisia sovelluksia ja uusia ideoita
Sovellusten käytön mahdollisuus
vaihtelee laitteiden ja niiden käyttöjärjestelmien mukaan. Olemme koonneet
S2-opettajien hyödyllisiksi ja toimiviksi kokemia sovelluksia ja esittelemme ne
sanapilven WordArt-sovelluksessa rakennetun sanapilven muodossa. Googlaamalla
sovelluksen nimen voi löytää uusia työkaluja omaan opetustyöhönsä.
Kuva: Sanapilvi S2-opettajien toisilleen suosittelemista
oppimissovelluksista.
Oulun yliopiston suomi toisena
kielenä -alan opiskelijat ovat lehtori Sisko Brunnin johdolla koostaneet
ajankohtaista S2-opetusmateriaalia blogissa Uudet kielenopetussovellukset: Sovelluksia S2-opetukseen (https://kielenopetussovellukset.blogspot.com/).
Blogissa esitellään mm. VideoScribe-ohjelma, ilmaisia kuvapankkeja ja
DigitalDialects-kielenoppimissivu.
Internetissä olisi saatavilla
kaikki maailman tieto, mutta aina ei tiedä, mistä aloittaa etsintä. Sivustojen
elinkaari vaihtelee ja osoitteet muuttuvat. Esimerkiksi S2-opettajien
Facebook-ryhmissä sovellus- ja opetusideoita jaetaan usein, ja kysyvä kyllä saa
apua. S2-opettajien viime aikoina hyväksi havaitsemia opetusmateriaaleja on
koottu seuraavaan taulukkoon:
Linkkejä lisäideoihin digisovellusten käytöstä S2-pedagogiikassa
|
Lopuksi: Ihmisen ja teknologian suhde
Ihmisenä elämisen taidot tulevat
haastetuiksi, kun digitaalinen maailma valtaa arjessa kaikkiallisesti alaa.
Kokeneet S2-opettajat pohtivat täydennyskoulutuspäivässä, että tunnetaitojen
opiskelun tärkeys korostuu teknologiataitojen opiskelun rinnalla erityisesti
silloin, kun siirtymät tuntuvat oppilaasta erityisen vaikeilta ja
irrottautuminen digimaailmasta on työlästä. TimeTimerin ja aikarajojen käyttö
on suositeltavaa siirtymien sujuvoittamiseksi.
Sosiaalisen median ja globaalin
internetin maailmassa liikkuessa turvallisuuskasvatuksen merkitys korostuu. Hello Ruby: Löytöretkellä internetissä
(Liukas, 2017) -kirjassa on jäsennetty internetissä toimimisen hyviä puolia
kuten myös haasteiden paikkoja tavalla, josta S2-opettajakin hyötyy.
Vaikka jatkuvasti uusiutuvien
digitaalisten ympäristöjen kanssa työskenteleminen voi vaatia kärsivällisyyttä,
rohkeutta astua epämukavuusalueelle sekä aikaa kokeiluille, nykysovellusten
hyvänä puolena on korostettu käyttäjäystävällisyys. Esimerkiksi koodauskielen
harjoittelu nykysovelluksin on ajankohtaista, hauskaa ja helppoa myös
aloittelijalle ja tekstin ensimmäisen kirjoittajan (Päivi) kaltaiselle
digitumpelolle, ja se tuottaa uudenlaisia mahdollisuuksien maailmoja
S2-pedagogiikkaan.
Kiitokset opettaja Outi Laitiselle ja opettaja Sanna Isopahkalalle arvokkaista
sovellusvinkeistä täydennyskoulutuksen valmisteluvaiheessa. Kiitos
täydennyskoulutuspäivään osallistuneille kokeneille S2-opettajille osaamisenne
ja asiantuntemuksenne jakamisesta.
LÄHTEET
Future School
Research Second Wave 2011-2013: Digitaaliset teknologiat, monilukutaito ja
S2-opetus. Osoitteessa www.oulu.fi/fsr/osahankkeet. Viitattu 23.11.2019.
Jokinen, P. (2016). Suomenoppijat
monilukutaidon ytimessä. Teoksessa Leino, K. & Kallionpää, O. (toim.).
Monilukutaitoa digiaikaan – lukemisen ja kirjoittamisen uudet haasteet ja
mahdollisuudet. Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja 2016. Helsinki:
Äidinkielen opettajain liitto.
Jokinen, P. – Palmgren-Neuvonen, L. –
Hytönen, M. – Cortés, M. – Riekki, J. – Korkeamäki, R.-L. (2013). Millaista on
tulevaisuuden lukutaitojen pedagogiikka? Tutkimus- ja kehittämistyötä
perusopetukseen valmistavassa opetuksessa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, syyskuu
2013. Kielikoulutuspolitiikan verkoston verkkolehti.
Liukas, L. (2015). Hello Ruby (suom. Kirsikka
Myllyrinne). Helsinki: Otava.
Liukas, L. (2017). Hello Ruby:
Löytöretkellä internetissä (suom. Marjo Lemponen). Helsinki: Otava.
POPS (2016). Perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteet. Helsinki: Opetushallitus.
Kommentit
Lähetä kommentti