Positiivinen pedagogiikka S2- opetuksen perustana
Tuula
Honkanen
KM, Lto,
yrittäjä, sadutusmenetelmäkouluttaja
Teikä on mahtava!
Kasvatuksessa,
ohjauksessa ja opetuksessa on tärkeintä läsnäolo. Näetkö ja kuuletko saamasi viestit
ja vastaatko niihin? On tärkeää pohtia myös, kuka minä itse olen. Mitkä ovat
minun arvoni ja voimani ja vahvuuteni lasten, nuorten tai aikuistenkin
ohjauksessa. Onko asioita, joita minun tulisi kehittää, jotta selviän
haastavasta opetus- ja kasvatustehtävästä?
Oman kehittämisen
tueksi on hyvä pohtia esim. omaa itsetuntoa, temperamenttia, tunneälyä,
tunteiden tunnistamista ja pedagogista sensitiivisyyttä.
Itsetunnon
perusta muodostuu M.Borbanin (1989) mukaan turvallisuuden
tunteesta, itsetuntemuksesta, sosiaalisista taidoista, yhteistyövalmiuksista,
motivaatiosta ja tavoitetietoisuudesta sekä onnistumisen elämyksistä. On
tärkeää nauttia pienistäkin onnistumisista ja elää tässä ja nyt.
Jokainen
ihminen on toiseen verrattuna erilainen. Hän omaa yksilöllisen tavan toimia ja
käyttäytyä. Tätä kutsutaan temperamentiksi (Keltinkangas-Järvinen 2006). Temperamentti luo pohjan ihmisen
persoonallisuudelle. Temperamentti on pysyvä piirre, persoonallisuus taas
muodostuu läpi elämän.
Tunneäly ohjaa
muiden taitojen ja kykyjen hyödyntämistä (Coleman 1997). Se auttaa pärjäämään oman itsensä
kanssa. Tunneäly auttaa hillitsemään itseä ja motivoi. Ongelmatilanteissa pystyy
erottamaan, onko kyse omista tunteista vai ulkoisista tosiasioista. Tunneälyn
avulla voimme aidosti asettua toisen asemaan ja kiinnostua hänen jutuistaan.
Tunteiden
tunnistamisesta on suuri hyöty opetus- ja kasvatustyössä. Opettaja tai
vanhempi, joka tunnistaa lapsen perustunteet ilo, suru, rakkaus, häpeä
jne. voi auttaa lasta ilmaisemaan tai kohtaamaan tunteitaan. Toissijaiset
tunteet viestittyvät meille ilmeissä, eleissä, asennoissa. Siis
sanattomassa viestinnässä. Näitä ovat esim. ahdistus, kateus, kiintymys,
pettymys, ihastus. Lapset ovat loistavia välineellisten tunteiden esille
tuojia,
niillä pyritään vaikuttamaan muihin, kuten mököttäminen, kiukuttelu,
painostaminen, anelu.
Pedagogisesti
sensitiivinen aikuinen huomioi lapsen ideat ja aloitteet, löytää lapsen toimintaa tukevan
toimintamallin ja ohjaa lasta yhteistoiminnallisuuteen ja ryhmäytymiseen.
”Hyvän mielen aarrearkku”
Päivittäin
on tärkeä pohtia, mitä positiivisia asioita minulle on tapahtunut tänään. Missä
minä tänään onnistuin? Mitä uutta opin tänään? Mistä
nautin? Kokemukset voi kerätä vaikka ”hyvän mielen aarrearkkuun”, josta niitä voi
ajoittain tarkastella. Ne voivat olla valokuvia, esineitä, kirjoituksia, lauluja jne.
Positiivinen
pedagogiikka sallii kaikki tunteet, myös negatiiviset. Tärkeää on, että
positiivisten ja negatiivisten kokemusten tasapaino säilyy. Tavoitteena on
lisätä oppilaiden hyvinvointia ja luonteen vahvuuksia. Positiivisuus lisää oppilaiden
viihtymistä ja oppimista koulussa ja varhaiskasvatuksessa. Positiivinen
ilmapiiri vahvistaa hyviä ihmissuhteita ja avoimuutta ryhmissä. Myönteisen
palautteen antaminen säännöllisesti on erittäin tärkeää.
Positiivista pedagogiikkaa etsimässä…
Opetuksessa
ja ohjauksessa on tärkeää löytää positiivisen ajattelun noidankehä. Myönteiset
ajatukset oppilaista ja heidän vahvuuksistaan ohjaavat opettajan kokemaan myös
myönteisiä tunteita heitä kohtaan. Myönteiset tunteet auttavat ohjaamaan oppilaat hyödyntämään heidän omia
valmiuksiaan oppimisessa ja ryhmässä toimimisessa. Näin saavutetaan yhdessä
hyvät tulokset. (Liukkonen, 2017)
Seligmanin (2011) mukaan PERMA-teoria voisi
auttaa opettajaa ja oppilaita kehittämään omaa positiivisuuttaan. Teoria koostuu myönteisistä tunteista (Positive emotion), sitoutumisesta (Engagement), ihmissuhteista (Relationships),
merkityksellisyydestä (Meaning) ja saavuttamisesta (Accomplishment).
Kaikkia
näitä osa-alueita voidaan harjoitella yhteistoiminnallisissa ryhmätöissä
päivittäin. Toiminnalliset yhteiset hetket nivotaan opetukseen.
Positiivisesta
pedagogiikasta seuraa hyvinvointia myös opettajalle. Uudenlaisen ”reittikartan”
löytyminen työhön tuo myönteisiä tunteita. Positiivinen pedagogiikka voi
olla haasteellista, mutta palkitsevaa. Se auttaa sitoutumista
uudenlaiseen opetukseen. Hyvän huomaaminen lisää positiivista ajattelua ja
parantaa ihmissuhteita. Oppilaiden oppiminen, yhteistoiminnallisuus ja
hyvinvointi paranee, se on merkityksellistä toimintaa. Uudenlainen
ohjaus on kasvunpaikka itselle. Huomaat kuitenkin, että olet saavuttanut
uutta ja voit muuttua!
Lähteet:
Borba, M. 1989. Esteem builders. A Self-Esteem Curriculum for
Improving Student Achievement Behavior. Jalmar Press.
Coleman, D.
1997. Tunneäly. Lahjakkuuden koko kuva. Otava.
Kataja, J.
& Jaakkola, T. & Liukkonen, J. 2011. Ryhmä liikkeelle! Toiminnallisia
harjoituksia ryhmän kehittämiseksi. PS-kustannus.
Keltikangas-Järvinen,
L. 2006. Temperamentti ja koulumenestys. WSOY.
Leskisenoja,
E. 2017. Positiivisen pedagogiikan työkalupakki. PS-kustannus.
Liukkonen,
J. 2017 Psyykkinen vahvuus. Mielen taitojen harjoituskirja. PS-kustannus.
Núñez
Pereira, C. & Valcárcel,
R. 2018. Tunnehetket. Ilman tunteitasi et olisi sinä. PS-kustannus.
Seligman,
M. E. P. & Ernst, R. M. & Gillham, J. & Reivich, K. & Linkins,
M. 2009. Positive education. Positive psychology and classroom interventions. Oxford
Review of Education, 35(3), 293-311.
Saatavissa: https://www.otb.ie/images/10.1.1.368.7898.pdf
Uusitalo-Malmivaara, L. (toim.) 2014.
Positiivisen psykologian voima. PS-kustannus.
Uusitalo-Malmivaara,
L. & Vuorinen, K. 2016. Huomaa hyvä! Näin ohjaat lasta ja nuorta löytämään
luonteenvahvuutensa. PS-kustannus.
Kommentit
Lähetä kommentti